Prima sotie a lui Adam NU a fost Eva | Personajul eliminat din Biblie
Conform unor tradiții și texte apocrife, se spune că prima soție a lui Adam nu a fost Eva, ci Lilith. Povestea Lilith este întâlnită în diverse texte evreiești, inclusiv în Talmud și în Midrașe, dar și în unele tradiții gnostice, și este considerată o figură mitologică și simbolică.
Povestea lui Lilith în tradițiile iudaice
Conform tradiției iudaice, Lilith a fost creată de Dumnezeu din același material ca și Adam — din pământ — și, astfel, ar fi fost considerată egală cu el. Totuși, în diferite interpretări ale acestei povești, Lilith refuză să fie supusă lui Adam și nu vrea să se subordoneze. Se spune că aceasta a fost prima sa mare revoltă, iar refuzul de a accepta ierarhia patriarhală din cadrul relației a dus la conflictul dintre ei.
Plecarea lui Lilith din Eden
În unele versiuni ale mitului, Lilith părăsește Grădina Edenului de bunăvoie, după ce nu ajunge la o înțelegere cu Adam în privința rolurilor lor conjugale. Unii spun că Lilith ar fi fugit pentru a-și găsi propria independență, iar alții susțin că a fost alungată din Eden de Dumnezeu. După ce a părăsit Edenul, Lilith ar fi devenit o figură demonizată, asociată cu spirite malefice sau cu demonii nopții, fiind înfățișată ca un demon care bântuie lumea și care răpește copii sau tălmăcește vise.
Relația cu Eva
Potrivit Bibliei, după plecarea lui Lilith, Adam a fost creată Eva dintr-o coastă a sa. În tradiția creștină și iudaică, Eva este descrisă drept „a doua soție” a lui Adam, fiind formată dintr-o parte din trupul său pentru a fi „ajutorul său” (Geneza 2:18). Astfel, în viziunea tradițională biblică, Eva este considerată soția legitimă a lui Adam, în contrast cu figura Lilith, care, în multe legende, este demonizată pentru refuzul ei de a se supune.
Lilith în literatura apocrifă și kabbalistică
Povestea lui Lilith este detaliată în texte apocrife și în literatura kabbalistă. De exemplu, în „Alfabetul lui Ben Sira” (un text medieval evreiesc), Lilith este menționată ca fiind prima soție a lui Adam, care a părăsit Edenul din cauza conflictului cu Adam. Aceasta este considerată o figură de independență și rebeliune, care a refuzat să fie subjugată, fiind astfel asociată cu conceptul de „femeie periculoasă” sau cu imaginea demonului feminin în tradițiile evreiești și creștine. În Kabbalah, Lilith este adesea văzută ca o ființă care stă la rădăcina multor conflicte cosmice și umane.
Imaginea lui Lilith în cultura populară
Lilith a devenit o figură simbolică importantă în diverse mișcări moderne, cum ar fi feminismul, în care este adesea văzută ca un simbol al independenței și al refuzului de a se conforma normelor patriarhale. În cultura populară, Lilith a fost reinterpretată în diverse forme: în literatura, muzică, filme și seriale, fiind portretizată ca o femeie puternică și enigmatică, dar și ca un simbol al pericolului sau al răului.
Concluzie
Deși figura lui Lilith nu apare în Biblie în mod direct și nu este considerată o parte oficială a narațiunii biblice, mitul ei a fost foarte influent în tradițiile iudaice și în cultura populară. Așadar, Lilith este văzută, în multe povești, ca fiind prima soție a lui Adam, dar dintr-o tradiție care nu se regăsește în textul biblic acceptat. Interpretările și simbolismul său variază de-a lungul istoriei, iar figura sa continuă să fascineze și să inspire până în zilele noastre.